marți, 6 octombrie 2015

Marele vrăjithor subacvatic (III)



În muzica lui Trilok Gurtu, ludicul e și covor zburător, și unitate de măsură a abisului, fiind un semn către "beyuli" - ținuturile care nu se arată clar precum lumina în bolta străbătută de simțuri. Percuția dublată vocal-acvatic înalță ploi pâlpâitoare și jucăușe, însă nu mai puțin adânci decât înțelesurile salamandrei în sclipirile focului de jad.
Mesajul aparține unei gândiri spirituale, iar fiecare notă (în configurația indiană) e un anotimp cu umbre scufundate-n profunzimile făpturilor. În sistemul muzical pe care Trilok Gurtu l-a învățat prima dată, sunetul SHA vine de la păun şi de la sufletul etern; RI, de la taur şi de la cap; GA, de la capră şi de la braţ; MA, de la bâtlan şi de la piept; PA, de la chemarea cucului şi de la gât; DHA, de la cal şi de la şold; NI, de la strigătul elefantului şi de la picior (despre notele indiene - în cartea ”40 000 de ani de muzică”).
În unele pasaje din muzica orientală, o rațiune aparte, nelămurită e cea care deblochează înțelegerea lucrurilor tainice, astfel că ascultătorului neobișnuit cu o astfel de stilistică îi va fi greu la început să-și reprezinte o particulă rațională a spiritului, o transrațiune folosită, moderat, doar până când tentaculele senzoriale se deprind cu o altă lume, de undeva de dincolo, care trebuie integrată cunoașterii noastre ca o dublură, ca un paralelism obiectiv spiritualizat.
Când muzica este, pe straturile electrice ale RMN-ului, o tăcere de aripă de lăcustă, ea trebuie ascultată cu urechile elefantine ale simțurilor. Iar alteori, când în unele firide e inaccesibilă, poate să fie ascultată cu un stetoscop cosmic, pentru ca bătăile inimii ei metronomice să se așeze în ordinea firească a oricărei creații revelate.



Odată cu piesa "Milo", ne întoarcem în plexul misterios al fluturelui mitico-ritual. Pianul asigură consistența realității, iar percuțiile în valuri vorbesc despre mistificarea absenței (abhāva). Pianul rulează notele între lumea cu margini imobile precum sunetele muzicale Shadja și Pancham (prescurtate mai sus Sha și Pa). Iar sitarul și percuțiile din submarinul în care sunetul călătorește își trec degetele nesfărșite prin aerul albăstrui al visului în desfășurare - "Inner voice".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu